Wednesday, December 24, 2008

Mereka Yang Bergelar HEWI.



Pertamakali pertemuan dengan mereka merupakan satu pengalaman yang menarik. Mana mungkin ia dilupakan. Ya, mereka terdiri daripada siswi-siswi. setiap perkara seringkali mereka lakukan secara jamaie. Jelas, dari pegangan dan pendirian mereka, mereka adalah dari golongan yang faham akan agama. Sememangnya mereka bertungkus-lumus memastikan dakwah tersebar dikalangan wanita. Teringat akan seorang sahabat yang melebelkan mereka sebagai sayap kiri lelaki. Alasannya kekuatan lelaki juga bergantung kepada mereka terutamanya dalam meringankan tugas dakwah. Namun, mereka tak bersetuju. Mengapa sayap kiri? bunyinya seperti satu haluan yang bertentangan. Ada betulnya kata mereka dan mungkin istilah 'sayap kanan' adalah lebih sesuai. Hakikatnya, tak perlulah timbul persoalan sayap belah mana, kerana sememangnya mereka telah dikenali dengan gelaran HEWI. Satu gelaran yang cukup gah. Se'gah' si penggeraknya.

Sepertimana Saidatina Khatijah yang sentiasa menjadi tulang belakang dalam usaha dakwah Nabi Muhammad satu ketika dahulu, begitulah peranan mereka. Saidatina Khatijah yang begitu setia tak pernah jemu memberi dorongan dan semangat kepada Nabi. Sememangnya Saidatina Khatijah benar-benar berjasa kepada Nabi juga secara tak langsung telah memainkan peranan utama dalam penyebaran Islam. Lantas pemergian Saidatina Khatijah dirasakan satu kehilangan yang besar pada diri Nabi sendiri. Begitu besar peranan Saidatina Khatijah dan kini telah dihidupkan semula oleh HEWI.

Kadang-kala kepelbagaian anggota telah menghidupkan lagi warna-warni jemaah dalam gerakan dakwah. Sentiasa lengkap-melengkapi. Tersenyum tatkala melihat mereka yang pelbagai ragam. Ada yang sentiasa melontarkan kata-kata puitis yang manis, ada yang pemalu, ada yang cukup menjaga ikhtilad dan tak kurang juga mereka yang beremosi. Namun, kesatuan hati mereka menyedarkan mereka bahawa tiada yang sempurna. Mereka mula berkongsi dan mereka cukup memahami antara satu sama lain. Kelemahan mula ditutupi. Satu insan yang lemah mula tampil sebagai satu organisasi yang gah. Itulah kuasa jamaie yang mereka yakini. Tautan hati yang sudah diikat mana mungkin dileraikan. Inilah kuasa yang berjaya mereka hasilkan sehingga suara mereka didengari.


Tabah dan sabar. Sesungguhnya usaha dakwah yang dijalankan bukanlah satu perjalanan yang mudah. Seringkali menerima tentangan, kritikan dan kadang-kala tomahan. Namun hati mereka tak goyah. Mereka tetap sabar berhadapan dugaan. Barangkali ketabahan hati mereka menyekat air mata dari terus mengalir. Mereka cukup yakin dengan kejayaan yang dijanjikan oleh Allah. Tatkala mereka berhadapan dengan jalan buntu, mereka tak terus mengalah. Malah mencari jalan penyelesaian dan bersyukur dengan apa yang dikurniakan. Tiada rungutan malah yakin dengan hikmah. Sungguh, mereka berjaya menangkis kekecewaan dengan hati yang tenang. Keyakinan mereka cukup hebat.


Sewaktu gerak-kerja dijalankan, mereka selalu mengingatkan akan perkara yang bukan tokok. Ini cukup memningkan lelaki yang hanya menumpukan kepada yang utama. Namun, inilah lebihnya mereka. Siapa sangka kekurangan perkara yang remeh akan mendatangkan masalah besar kepada perkara yang lebih utama? Itulah ketelitian. Satu kelebihan yang dikurniakan kepada mereka. Lantas setiap kerja dapat disempurnakan dengan kemas. Ketaatan yang mereka berikan kepada ketua cukup hebat. Arahan dilaksanakan sebaik mungkin. Dan setiap kekurangan terus dibawa berbincang. Inilah tanzim yang mereka santuni. Sikap rendah diri dan keterbukaan mereka tempatkan di hadapan. Apabila ditegur jelas menunjukkan mereka sentiasa bersedia untuk memperbaiki diri.


Seharusnya keistimewaan mereka ini dijaga dan dilindungi sebaik mungkin. Kerana dalam diam-diam mereka menjadi tunggak kepada kejayaan dakwah ini. Merekalah yang akan melahirkan pendakwah-pendakwah yang bakal menggegarkan dunia perjuangan ini. Itulah nilai yang sering kita lupakan. Sememangnya petemuan dengan mereka cukup berharga. Moga-moga pertemuan ini akan mencorak satu perjalanan dakwah yang baru, sememangnya istimewa dan seterusnya menjanjikan kejayaan Islam.

1 comment:

  1. salam ziarah..

    qittun: ha'ah..ali lebih hewi dr hewi..huhu
    hmm..entri pembakar smangt utk hewi2 lebih kuat brjuang.

    d ksmpatan ni, nk pohon maaf la ats sgala salah silap spnjang jd TPM batch 4 dlu! rasanya cm banyak giler kot..hmm..

    teruskan sokongn anda kepada kami HEWI2!

    ReplyDelete