Tuesday, December 16, 2008

Beberapa Hari Lagi...


Pejam-celik, pejam-celik, rupe-rupenye cuti sem tinggal dua tiga ari je. Minggu lepas result exam dah dikeluarkan. Macam-macam la reaksi yang kita dapat lihat. Kepada mereka yang gempak senyum melebar dan barangkali tak sabar menanti bukanya sem kedua. Tapi pada yang terkantoi berat rasenye untuk balik ke u. Ape-ape hal pun perkara yang sudah lepas pasti tak boleh dikembalikankan. Redha dan syukur dengan apa yang diperolehi serta jadikan pengajaran.

Cube kita check balik diri kita sendiri. Adakah kita sudah benar-benar bersedia untuk beraksi dalam sem 2 ni. Persiapkanlah diri tu. Nak atau tak kita tetap akan berhadapan dengan buku-buku yang menimbun, wajah-wajah lecturer yang disayangi dan sesi-sesi kuliah yang memenatkan. Mungkin beberapa langkah dapat diamalkan dalam memastikan prestasi kita pada sem ni adalah lebih baik dari sebelumnya...

  1. Dapatkan nota lebih awal. Tak kisahlah apapun caranya, melalui senior, kedai photostat ataupun library.
  2. Dah ade nota jangan lak wat pekasam. Bace lebih awal kalau boleh sebelum lecture. Barulah ade clear view time lecture.
  3. Kalau ade masalah dalam pembacaan,rajin-rajin la merujuk. contohnya tak paham sesetengah perkataan, terus check kamus untuk maknanya. Jangan jadi bodoh sombong sebab kekadang perkataan tu merupakan key word yang penting. Kalau perlu untuk merujuk dengan senior ataupun member-member yang scor, jangan bertangguh walaupun diorang skema.
  4. Dalam seminggu tu, spendkan satu hari untuk turun library. buat research kat situ. Jangan ingat nota dari lecturer atau internet tu da cukup.
  5. Pastikan korang repect dengan lecturer. Tak kisahlah lecturer tu tu 'kerek' camnepun die tetap orang yang bagi ilmu kat kita.
  6. Masa tu emas, so jangan la suke bertangguh. Jangan jadikan attitude esok exam malam ni baru nak start study sebagai budaya.
  7. Banyakkan bertanya dengan lecturer terutamanya bila diberikan assignment. Kekadang kita pun kurang pasti dengan requirement yang dikehendaki.
  8. Banyakkan berdoa. Tak kisahlah doa sebelum belajar ataupun lain-lain doa. Ingat, jangan sombong dengan Pencipta. Semua ketetapan ada ditanganNya.

So, pasni bolehlah korang cuba praktikkan guideline ni. Cuma diingatkan, untuk berjaya tak cukup jika kita hanya ikut guideline ni sahaja. Ini cume sebahagian daripada usaha. Yang penting usaha korang mestilah disusuli dengan doa dan akhirnya tawakal. dari situ barulah lahirnya redha. dan redhalah yang akan beri kepuasan diri dalam menuntut ilmu. Semoga kita perform dan buatlah yang terbaik untuk sem 2 ni.

No comments:

Post a Comment