Friday, December 12, 2008

dia kembali mentarbiyah aku






Setahun aku menanti. Terus menanti kedatangan dia. Temu janji ini telah diatur setahun lalu. Mana mungkin aku akan melepaskan peluang untuk bertemu dengannya. Ya peluang yang jarang kali di perolehi seharusnya digunakan sebaik mungkin.

Teringat aku akan pemergianya setahun yang lepas. Dia pergi dalam keadaan aku yang belum bersedia. Sedih...sewaktu itu aku bagaikan tak redha atas pemergiaanya. Terasa kecewa dan penyesalan menyelubungi diriku kerana tidak mengambil kesempatan untuk terus dekat dengannya pada masa itu. Namun masa tetap tidak mengizinkan kami untuk terus bersama. Aku faham,sewaktu itu dia harus pergi dan ada yang lain akan menggantikan tempatnya. Dia berjanji akan kembali setahun kemudian. Hari ini dia telah kebali. dia telah menepati janji. Aku bersyukur kerana Allah mengizinkan aku untuk bertemunya. Hatiku gembira dan berazam untuk meraih tempat sepanjang sebulan dia bersamaku.

Dia benar-benar telah kembali. hari ini cuaca begitu tenang. Tiada hujan, tiada panas terik,juga tiada ribut petir. cuaca juga bagaikan meraikan kedatangannya. Aku yakin, kedatanganya kali ini akan membawa seribu hikmah. Dia akan mendidik kesabaran aku disamping mentarbiyyah diri dengan erti islam. Dialah sebaik-baik tempat untuk aku mengislah diri. Ya, akan ku guna peluang ini sebaik mungkin. Akan kupastikan pemergiannya nanti bukanlah satu kekosongan.

Dalam tempoh sebulan ini,ku cuba mengkhatamkan Al-Quran bersamanya. Begitu juga amalan sunat yang lain. Akan ku guna peluang bersamnya dalam tempoh sebulan ini. Semasa pertemuan kami setahun dahulu,aku lalai dan leka dengan kesibukan dunia. Aku bagaikan tak sedar kehadirannya. Akhirnya aku gagal untuk bersamanya, gagal untuk meraih tawaran hebat ini. Ketika itu aku membuatkan al-quran bagai sebuah kitab kosong yang tidak mencatatkan sebarang perkara bermakna. Begitu juga amalan-amalan lain. Sku gagal laksanakannya. Dan dia, bagaikan terabai...

Kali ini aku pasti perbaiki diri. Akan ku pastikan kesilapan lalu tak berulang lagi. Aku yakin,inilah ruang terbaik dalam mentarbiyyah diri ini. Tarbiyyah ini juga yang akan memandu aku selama setahun pemergiannya nanti. Dalam tempoh sebulan ini,aku ingin bersamanya setiap malam. Inilah peluang aku untuk meraihnya dalam orang lain lena dibuai mimpi. Sepuluh hari sebelum pemergiannya, dia ada menawarkan aku untuk bersamanya di satu malam yang penuh kenikmatan. Inilah peluang terbesar. Tawaran terhebat yang takkan diperolehi pada hari-hari lain. Satu malam yang teristimewa untuk bersamanya.

Setiap yang datang pasti akan pergi. Ku mengharapkan pemergian mu pada kali ini biarlah dalam kegembiraan. Walaupun dalam lubuk hati ini sedih, aku yakin kau akan kembali semula. Ya Allah, Kau panjangkanlah umur aku agar dapat ku temu RAMADHAN sekali lagi. Sesungguhnya Kau datangkan dia dengan penuh kerahmatan. Kau berilah aku kekuatan untuk meraih keberkatan dalam tempoh dia di sisi ku...

No comments:

Post a Comment