Friday, December 12, 2008

hidup sebagai hamkha

Hamkha...satu amanah yang telah Allah pertanggungjawabkan kepada umat manusia..amanah yang maha berat dan mana mungkin ditanggung oleh semua makhluk. Namun manusia itu jahil, terus menerima dengan perasaan ego. Maka amanah yang berat mana mungkin dilaksanakan, berlakulah pertumpahan darah, kehancuran dan porak-poranda. Apakah mereka lupa tugas sebagai hamkha yang dahulunya diterima dengan rela hati? Apakah meraka lupa suatu hari nanti amanah ini akan dipersoalkan oleh Allah? terlaksana atau tidak? Apakah mereka lupa? atau mungkin sekali mereka meninggalkan amanah ini tanpa rasa bersalah setelah menemukan syurga dunia?

Dunia...ternyata telah terlalu uzur. Namun keuzuran inilah yang telah memberikan kenikmatan kepada manusia. Di mana mereka tempatkan taklifan hamkha yang telah diamanahkan? Umat Islam bagaikan hilang pedoman, terus hanyut menikmati hidup di syurga dunia tanpa sedar akhirat semakin hampir. Hatiku bergetar kencang melihat akan saudara seaqidah yang bagaikan telah hilang identiti. Aku takut jika dunia ini akan menjadi syurga dalam diri ku. Ya Allah, berikanlah aku petunjuk yang mampu mendorong ku ke arah redha Mu...

Aku hamba....kerdil diri ini di bawah Pencipta yang satu. Pencipta yang seringkali membuka kasihNya. Namun hamba ini terus ego merasakan diri tak memerlukan Si Pencipta. Di manakah kehambaan ku? adakah aku lupa, hidup tanpa kebergantungan pada Nya adalah sia-sia? ya, mana mungkin aku meraih garisan horizotal yang lurus tanpa garisan vertikal, kerana garisan vertikal itulah yang akan menetukan lurusnya garisan horizontal. Ya Allah, kau tundukkanlah hatiku ini. Kau berikanlah aku rahmat dan kasihMu. Sesungguhnya aku rindu untuk menggarap cintaMu. Aku takut jika tindak tandukku akan menidakkan Mu. Aku takut akan kehilangan redha Mu. Ya Rabbi, kau bantulah aku, sesungguhnya tak terdaya diri ini menaggung amanah Mu. Izinkanlah aku menjadi hambaMu. AKU TETAP HAMBA MU..

Aku khalifah....satu tanggungjawab untuk mentadbir muka bumi. Tanggungjawab mendaulatkan agama Allah. Juga tanggungjawab mengajak manusia ke arah penyembahan kepada Tuhan yang satu. Taklifan yang membawa erti besar kepada umat manusia. Ternyata kita masih ada tanggungjawab yang perlu diselesaikan. Namun sejauh manakah yang telah kita lakukan dalam menggalas amanah ini? Tertegakkah amar maaruf nahi munkar? Jelas, tak terdaya kita untuk menggalasnya. Ya Allah, sesungguhnya amat besar amanah ini. mengapakah kami umat manusia berani untuk menggalasnya. Ya Rabbi, sesungguhnya aku khuatir jika amanah yang kau berikan ini akan memesongkan diri ini. Ya Salam, kau kuatkanlah aku, sesungguhnya aku ini lemah untuk memikul amanah ini. Bantulah aku untuk terus memperjuangkan agama Mu. AKU TETAP HADIR SEBAGAI KHALIFAH.

AKU HAMBA, AKU KHALIFAH, AKULAH HAMKHA. satu amanah yang akan aku laksanakan seikhlas mungkin, satu taklifan yang akan pikul sebaiknya dan satu nama yang akan ku genggam seeratnya. sesungguhnya kita takkan dapat lari dari amanah ini. MAKA, HIDUPLAH DI DUNIA INI SEBAGAI HAMKHA.

No comments:

Post a Comment