Tuesday, December 16, 2008

Bila Qalbi Inginkan Cinta.

Qalbinya bergetar. Bagai ada sesuatu yang mendesak. Jiwanya benar-benar tak tenteram. Apakah yang membuatkannya benar-benar berada dalam keadaan luar biasa itu. Jiwanya terus memberontak. Semakin dia lawan semakin hebat getaran itu. Keadaan ini memberi tamparan hebat dalam dirinya. Perasaan luar biasa itu jelas dirasa olehnya sebaik sahaja dia menerima sebuah mesej. entah mengapa dia rasakan mesej tersebut begitu istimewa. Perasaannya bercampur-baur, gembira, bahagia, gementar semuanya menjadi satu. Apakah yang membuatkan mesej itu begitu berharga.

‘ Zaman remaja adalah zaman kemuncak segala kenikmatan dunia, terlalu suka berseronok, hingga lupa kepada Pencipta. Kerana mereka rasa mereka mempunyai segala-galanya, kesihatan tubuh badan, tapi digunakan untuk mencari pasangan, kelapangan masa , tapi berhibur sana sini, dan timbunan harta benda, tapi dibazirkan dengan perkara tak berfaedah. Akan tapi alangkah bahagianya hidup jika dirimu menjadi remaja bertaqwa, dikau curahkan segala usia mudamu untuk berbakti kepada yang maha Esa dan curahkan segala usia kudratmu berkhidmat untuk Islam tercinta. Ingatlah, bahawa kewajipan mu lebih banyak daripada waktu yang dimiliki’

Cukup indah susunan katanya, dan cukup dalam maknanya. Qalbinya terus bergetar, semakin kencang dan semakin hebat kuasa mendesak. Hairan… seharusnya kata-kata tersebut telah begitu sebati dalam dirinya. Ya, itulah perkara yang seringkali dilontarkan oleh naqibnya. Kata-kata keramat yang menjadi tangkal penguat diri dalam perjuangan menegakkan agama Allah. Kata-kata pendorong bilamana semangatnya hampir kabur. Kata-kata antibiotik yang memberi perlindungan diri dari suntikan racun ‘UNDUR’. Aneh…apakah yang membuatkan doronya berada dalam keadan luar biasa. Perasaannya terus membuak-buak memenuhi ruang jiwa dirinya. Adakah si pengirim mesej itu yang membuatkan dirinya tak dapat duduk diam? Ya, tak salah lagi, memang dia telah letakkan pengharapan yang tinggi kepada si pengirim mesej itu. Seorang yang telah sekian lama dia dudukkan dalam qalbinya.

‘ Elly! ‘ itulah yang mampu dilafazkan sejurus menerima mesej tersebut. Tatkala terbitlah perasaan terkejut , keliru dan ingin tahu. Apabila membaca mesej tersebut dia tertanya-tanya mengapakah perempuan seperti Elly mengirimkan mesej kepadanya? Walhal dia dan Elly jarang sekali bertegur sapa. Adakah memang ada sesuatu yang ingin disampaikan oleh Elly? Atau ia hanya sekadar satu kata-kata hikmah dalam mengingatkan orang lain. Sememangnya seseorang itu akan sentiasa didatangkan oleh pelbagai khayalan bilamana mendapat sesuatu dari orang yang ditaruh hati. Kerana itulah mesej itu menjadi berharga pada dirinya.

Terimbas kembali kotak ingatannya, perancangan Allah dalam menemukan mereka. Bermula sewaktu Elly bertanya dia jalan. Sesat barangkali. Qalbinya mula tertarik . ditakdirkan pertemuan kedua sebagai urusetia sebuah program. Namun tak pernah bertegur sapa dan akhirnya ditemukan sekali lagi dalam mengepalai sebuah persatuan. Persatuan yang sentiasa terdedah kepada ahli-ahli yang inginkan keterbukaan. ‘ ini peluang dakwah. Persatuan ini perlu dibetulkan. Insya Allah kerja secara berjemaah mampu memberi kekuatan. Dan aku yakin, perlunya konsep lengkap-melengkapi dalam melaksanakan tugas ini terutamanya bila aku lemah!’ tinggi cita-citanya.

Namun ia tak lama. Elly ingin tarik diri. Sempat juga mereka berbincang.
‘ ana harap enti dapat Bantu dalam tugas dakwah ini. Persatuan ni perlu dibetulkan. Enti seorang yang faham. ‘
Elly mula ragu bila menyedari dirinya diperlukan. Tarik diri atau tidak. Akhirnya keputusannya muktamat.
‘ ana akan tinggalkan. Ana ada tugas dakwah yang lagi penting ’
‘ moga Allah menemukan kejayaan atas usaha dakwah anta. ‘
‘ enti juga…’
semejak itu , dirinya semakin mengagumi perempuan itu. Sememangnya seorang srikandi. Berpendirian dan tabah. Malah disenangi semua orang. Jiwanya cukup besar.

Itulah penamatnya. Dan kini telah sekian lama mereka tak berhubung. Apatah lagi bertegur sapa. Tak mustahillah kedatangan mesej dari seorang yang pernah ditaruhi harapan mampu membolak-balikkan qalbinya. Kini, mesej tersebut bagaikan memberi lampu hijau kepadanya dalam membuka sebuah perbualan. Baginya satu peluang telah muncul di depan mata. Inilah ruang untuk dia mendalami hati perempuan tersebut. Sememangnya nafsunya itu telah mula menyekat kebijaksanaan akal dalam membuat pertimbangan.

‘ Atiq, kau kena kuat! Jangan ikutkan kehendak nafsu kau tu! Ingat, musuh kita berada dimana-mana sahaja. Dan mereka akan gunakan sehalus-halus cara untuk menundukkan kita.’
‘ astaghfirullah hal azim….’
Tiba-tiba suara itu terbit dalam lubuk qalbinya. Akal yang waras memandu dirinya membuka ruang kepada si Pencipta. Dia terus beristighfar sehingga dirinya tenang. Barulah dia sedar, sebentar tadi bisikan iblislah yang telah membolak-balikkan qalbinya.
‘ Ya Allah, lindungilah aku… ‘
dia terus berdoa…

Ya, sebentar tadi dia telah berhempas pulas berentap dengan musuh anak Adam itu, iblis laknatullah. Dimulakan dengan sehalus-halus hasutan iaitu membalas mesej dan diakhiri dengan zina hati barangkali. Dan akhirnya sudah tentulah musuh anak Adam itu akan ketawa terkekeh-kekeh meraikan kejayaan menumpaskan anak Adam. Ditambah pula dengan penambahan berat badan sebagai ganjaran yang menjadikan kebanggaan kaum mereka. Dengan mudah mereka menjayakan strategi menghancurkan anak Adam. Hanya dengan satu kelemahan anak Adam yang masih diulangi, kegagalan mengikut perintah Allah dan kelalaian mengingatiNya. Cukuplah kesilapan ini dilakukan oleh Nabi Adam yang memakan buah khaldi. Janganlah kita ulangi dan jadikanlah ia sebagai pengajaran.

Sejurus, dalam benak fikiran Atiq terlintas sebuah kisah yang pernah diceritakan oleh naqibnya mengenai hasutan iblis ke atas anak Adam. Hasutannya mudah tapi halus.
‘ terdapat sebuah buku di tengah-tengah hamparan carpet. Tugas kamu mudah, ambil semula buku tersebut tanpa menyentuh permukaan carpet. Hmmm, satu lagi, seharusnya tidak menggunakan sebarang alat untuk mengabil buku tersebut.’
‘ menarik…’ bisik Atiq.
Lalu dicubanya untuk mencapai buku tersebut. Tidak sampai. Sememangnya buku itu jauh di tengah carpet. Dihulur kaki, juga tidak sampai. Kalau ditolak buku dengan penyapu dikira melanggari peraturan. Mahu saja dia menapak di atas carpet itu lalu mencapai buku tersebut.
‘ hish, penat fikir. Macam mana ye caranya… ‘ bisik hatinya. Mungkin sudah tiba masanya untuk dia mengaku kalah.
‘ caranya mudah. Tak perlu fikir panjang. Yang penting strategi yang teliti. ‘
Ringkas. Itulah klu yang diberi si naqib. Terlintas satu ilham. Lalu dia segera menggenggam hujung carpet. Sedikit demi sedikit dia menggulung carpet tersebut sehingga hampir dengan buku. Dicapai buku.
‘ berjaya.’ Bisik hati kecilnya.
‘ bagus. Itulah caranya. Jadi apa pengajaran yang diperolehi jika kita kaitkan dengan ‘hasutan syaitan’ ? cukup mudah. Hasutan syaitan itu strategik dan teliti. Cukup halus. Hakikatnya si syaitan telah menyusun strategi hasutan sebelum menjayakannya. Jarang sekali makhluk ini menghasut anak Adam secara terang-terangan. ‘wahai manusia, pergilah kau membunuh.’ Tidak sama sekali. Tetapi hasutan dimulakan dengan seringan-ringan dosa. Mungkin bermula dari mengujungi tempat-tempat maksiat, kemudian arak. Seterusnya zina akhirnya bunuh. Siapa sangka? Nauzubillah. Itulah carpet yang digelung sedikit demi-sedikit dan akhirnya buku (matlamat) di tengah-tengahnya dapat dicapai dengan mudah.’

Ya. Tepat sekali. Itulah yang sedang dihadapinya. Jika dia termakan hasutan itu, barangkali akan dia membalas mesej tersebut. Siapa sangka, dari perbualan ingat mengingati bertukar kepada perbualan yang mengambil berat hal peribadi. Kemudiannya menaruh hati. Qalbi yang diturut tercetuslah cinta terlarang. Kemudian mula mengatur pertemuan untuk merungkai rindu. Siapa tahu, apabila rindu yang tertahan dilepaskan maka terdoronglah anak Adam kepada dosa besar zina. Adakah dosa ini akan berterusan? Tidak cukup dengan itu terlintas untuk membunuh.

‘ sekali lagi ku mengharapkan agar dijauhi dari dosa-dosa besar ya Allah. Wahai Atiq, ingatlah, Islam mengajar kita untuk menghindar, bukan merawat.’
Bercucuran air matanya. Badannya menggigil. Qalbinya sebak. Masih ada yang sayang. Lalu dicapai telefon bimbitnya. Ditekan punat untuk permintaan ‘option’ dan kemudiannya ‘delete’. Dengan itu tidak tersimpanlah mesej tersebut di dalam memori telefon bimbitnya. Mungkin itulah yang terbaik dalam mendidik qalbinya. Kemudian dia segera mengambil air sembahyang. Didirikannya solat sunat dua rakaat memohon taubat dan hajat. Selesai, dia terus menggerakkan tasbih sambil lidahnya menuturkan zikir. Disambung pula dengan bacaan Al Quran dan akhirnya bertaffakur dia di depan Ilahi.
‘ ya Allah, aku benar-benar lemah. Aku memerlukan petunjukMu. Kau kuatkanlah qalbiku ini. Qalbiku ini goyah ya Allah. Aku memohon ampun ya Allah, kaulah Tuhan yang Maha Agung. Kepada Kaulah aku memohon taubat…’
tertunduklah qalbinya di bawah rahmat Allah. Sayu. Sesungguhnya itulah jalan dalam mendidik qalbi. Cinta Ilahi.

4 comments:

  1. huhu..ni la first time wat cerpen ala-ala jiwang...mungkin agak beremosi...

    ReplyDelete
  2. wah2..berbakat tulis cerpen kalo cmni! haha...tetiba, sy teringt kt ehem2.. (K.A)..
    kantoii...=D

    ReplyDelete
  3. tguran..SILA SEMAK EJAAN ANDA sebelum publish post.. MESEG= MESEJ dll..=)

    ReplyDelete
  4. time kasih atas teguran....nak btulkan, cite bukan sal k.a tapi pasal org lain. yang penting ni kisah benr,hehehe

    ReplyDelete